Nyheter | Sverigedemokraterna Nybro

Nyheter för Sverigedemokraterna i Nybro

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Nybro och evenemang som skett i föreningen.

• Lösenordsskyddad: Årsmöteshandlingar 2017

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

• Fastighetsaffären

Söndagen 16/11 hade fullmäktigegruppen för sverigedemokraterna i Nybro ett extra insatt möte för att diskutera ytterligare kring ställningstagande mot utförsäljningen av fastigheter.

Sverigedemokraterna i Nybro har sedan tidigare varit kritiska mot detta även om man saknade en större insyn i själva ärendet. Direkt efter valet så fick man genast mer insyn i ärendet efter ett möte med Sveafastigheter AB och man tog ett beslut att diskutera detta vidare med korrekta underlag.
    Man fick genast ta del av siffror och löften som berörde denna affären som verkade lovande och det skapade en viss osäkerhet angående ställningstagandet.

För de demokratiska värderingarnas skull så bad man om att få träffa Christina Davidson (C) för att höra ett bemötande mot dessa uppgifter från deras sida. Där framkom det att man inte gjort någon korrekt konsekvensanalys av affären som man vill driva igenom från Socialdemokraternas sida och även att det varit för dålig insyn för utomstående inom detta ärendet.

Summan som är tänkt för dessa fastigheterna skulle inte hamna enbart i kommunens kassa utan den skulle fördelas mellan Kommunen, NBAB och AB Nybro Brunn, denna fördelningen hade endast utgjort att halva summan kommit till Kommunens ägo och den större resterande delen skulle gå till NBABs ägor.

Det krav som Sverigedemokraterna haft för att kunna ställa sig på Christina Davidsons (C) linje är att de skulle ha en egen plan för att renovera Kvarnbacken, vilket även hon kunde redovisa utan problem. Det fanns även egna visioner att investera och ordna upp vissa delar av de tilltänkta skall kraven som Sveafastigheter har på sig.

Så som vår vägmästarställning kräver så har vi här nu tagit ett beslut med utgångs punkten vad som blir bäst för kommunen i slutändan, därmed fortsätter vi vara kritiska mot denna affär.

Sammy Augustsson
    Gruppledare
    Sverigedemokraterna Nybro

Mer info
  • Invigning av fullmäktige.

Kvällens möte gick bättre än förväntat.
    När alla nomineringar gjorts till Valberedningen så fanns det en öppning för att nominera ytterligare namn, Ställföreträdande gruppledare Sammy Augustsson var snabbt uppe i talarstolen och nominerad till både en ordinarie och ersättare plats.
    Därmed vill vi gratulera Sammy Augustsson till en ordinarie plats och Magnus Franzén till platsen som ersättare.

Nu är ribban satt och arbetet tar fart!

• Jimmie Åkesson på besök i Kalmar län

Under fredagen så stannade EP-valsturnén med partiledare Jimmie Åkesson och Kristina Winberg, som är toppkandidat till Europaparlamentet för Sverigedemokraterna, till i Kalmar, Oskarshamn och Västervik. Det blev en lyckad kampanjdag med välbesökta torgmöten på alla tre platserna och ett fantastiskt vårväder där solen tittade fram under hela dagen. Under mötet så berättade Jimmie och Kristina vad Sverigedemokraterna kommer att arbeta för om vi får förtroendet av väljarna (vilket redovisas nedan), samt vikten av att EU kritiker verkligen deltar och röstar i valet.

Imorgon fortsätter turnén och vad gäller Kalmar län så kommer man att besöka Vimmerby under förmiddagen.

Detta kommer vi arbeta för i EU-parlamentet:

* Folkomröstning om EU-medlemskapet
    * Ett nej till Europas förenta stater
    * Begränsa EU:s makt över Sverige
    * Minska den svenska EU-avgiften
    * Bevara den svenska modellen på arbetsmarknaden
    * Återupprätta det svenska gränsskyddet
    * Stoppa det organiserade tiggeriet
    * Bevara och stärka det svenska djurskyddet
    * Värna den svenska kronan och hålla Sverige utanför EMU
    * Svenska jaktregler ska bestämmas i Sverige
    * En ansvarsfull invandringspolitik

Barometern: Åkesson höll tal i Kalmar
    OT: Tysta motdemonstranter mötte Åkesson
    Östran: Både burop och applåder mötte Jimmie Åkesson
    ON: Tyst motdemonstration mot SD
    VT: Demonstration och motdemonstration
    ViT: Åkesson vann kampen om poliserna

• Årsmötet 19/01-14

Söndagen den 19 Januari 2014 höll Sverigedemokraterna  SD Södermöre (vilket omfattar Emmaboda , Nybro och Torsås kommuner)  sitt första årsmöte i Kalmar på Rasta efter delningen från SD Öland-Södermöre som delades 27 Oktober 2013.
    Särskilt inbjudna var Bo Karlsson från Västervik och Micael Foghagen från Kalmar .

Sittande ordförande, Mikael Svärdshammar , hälsade alla välkomna till årsmötet och öppnade densamma. Därefter så valdes Bo Karlsson, Västervik till mötesordförande att leda förhandlingarna och Micael Foghagen, Kalmar till sekreterare för förhandlingarna.

Mötet avhölls under gemytliga former och efter sedvanliga mötesförhandlingar så bjöds det på kaffe och smörgås .

Vid årsmötet så valdes styrelsen för 2014 och som ser ut som följande:

Ordförande: Mikael Svärdshammar Eriksmåla

Vice ordförande och sekreterare: Sammy Augustsson Nybro

Ledamot och kassör: Janita Kirchberg Torsås

Ledamot: Mikael Eljans Vissefjärda

Ledamot: Per Olof Vickius Torsås

Suppleant: Martin Kirchberg  Torsås

Suppleant: Alexander Fransson Emmaboda

Suppleant: Nicklas Thorlin Torsås

Bild 007

PS

SD Södermöre kommer även att ha ett öppet möte på Mejeriet, Fabriksgatan 12 i Nybro Söndagen den 2:a Februari kl 16:00 med Riksdagsledamoten Thoralf Alfsson som föreläsare.
    Välkommen dit så bjuder vi på kaffe och lättare tilltugg.

• Lösenordsskyddad: Årsmöteshandlingar

• Medlemsmöte på Kalmar slott

KalmarSlott

Under söndagen så arrangerade distriktet ett välbesökt medlemsmöte i Kalmar på Kalmar slott. Till mötet så var vår partiledare, Jimmie Åkesson, inbjuden gäst och närmare 150 medlemmar med sympatisörer hade styrt kosan till Kalmar för att närvara.

Vår distriktsordförande Mattias Bäckström Johansson hälsade först alla välkomna. Eftersom vi besökte så anrika lokaler så kom en av slottets guider, Jannica upp och höll en kort historisk berättelse om Kalmar slott. Ett mycket uppskattat inslag!

Vår säkerhetschef Bengt Malmberg presenterade sig därefter och berättade lite om sin funktion inom partiet. Många av våra medlemmar kommer säkert att komma i kontakt med Bengt Malmberg under det kommande supervalåret.

Sedan var det dags att lämna över scenen till vår partiledare Jimmie Åkesson, applåderna ville inte ta slut innan han ens haft chansen att säga något. Det visar på hur omåttligt populär Jimmie Åkesson är bland partiets medlemmar.

JimmieÅkessonJimmie fokuserade stora delar av sitt anförande på det kommande supervalåret och vilka utmaningar vi står inför men han informerade också om att vi nu även nått 11000 medlemmar. Det innebär att vi fått ca 1000 nya medlemmar sedan Jimmies sommartal i Sölvesborg i slutet av augusti. Vi är alltså upp i en takt av 6000 nya medlemmar per år. Fantastiskt!

Givetvis berörde även Jimmie situationen i riksdagen sedan vårt inträde i riksdagen med diverse liknelser och kommentarer som lockade till flera skratt men som samtidigt visar på vilken nivå de övriga sju partierna i riksdagen befinner sig.

Målsättningen i nästa års val är att skaffa oss så stort politiskt inflyttande som möjligt för att kunna påverka.

Medlemsmötet avslutades med att Jimmies sålde sin bok Satis Polito och signerade den. Kön blev snabbt väldigt lång och många kunde vända hemåt med en signerad bok.

Ett stort tack till alla som medverkat till en väldigt lyckad dag och inte minst till Kalmar slott för den service vi fått.

• Extra Årsmöte

Vi känner en stor glädje nu när vi växer så det knakar och medlemmarna ökar ständigt. Därmed har denna månaden gett våra trogna medlemmar och styrelsemedlemmar mycket arbete, eftersom vi har fullt upp med att rekrytera kandidater och förbereda alla handlingar inför ett extra insatt årsmöte som antogs i samband med ett Styrelsemöte 8/9-13.
    Gällande kandidater inom kommun och landstingsfullmäktige har gått strålande. Vi har antagit många nya intressenter som har viljan att företräda Sverigedemokraterna på lokal nivå. Förhoppningsvis kan vi försöka få privilegiet att få en kortare intervju/presentation så att man får lära känna sina företrädare.
    Förslaget om att bilda en ny förening med Öland som omnejd förekom på senaste årsmötet men eftersom kapacitet bland engagerade medlemmar inte fanns just vid det tillfället så bordlades detta till kommande årsmöte.
    Nu knappt ett år senare så har denna diskussion återigen dykt upp på dagordningen och vi fann det som en strategiskt fördel att försöka låta Öland bilda en egen förening. Därmed gav styrelsen sitt godkännande för att testa viljan hos medlemmarna för att genomföra detta.

DSC00161-300x225
    Ordförande Claus Zaar och medhjälparen Petra Gustafsson från Kalmar sliter för fullt med handlingarna.

• Utbildningsmöten

Under den senaste veckan så har distriktet anordnat två utbildningstillfällen, ett i Västervik och det andra i Kalmar. Dessa utbildningsmöten har avhandlat det kommunala förtroendeuppdraget och vad det innebär att vara förtroendevald för Sverigedemokraterna. Det är glädjande att många medlemmar har bestämt sig för att ta steget och kandidera för partiet, vilket har givit god uppslutning på båda medlemsmöten.

Kandidatrekrytering pågår för fullt inom både kommunföreningar och distriktet. De medlemmar som önskar kandidera ska skickat in sina handlingar senast den 31 oktober. Så de medlemmar som är intresserade av att kandidera eller vill veta mer bör inom det snaraste kontakta distriktet eller sin kommunförening.

Utbildningsmöte i Västervik

Utbildningsmöte i Kalmar
  • Kommunfullmäktige 2013-03-25

Måndagen 2013-03-25 är det dags för ytterligare ett kommunfullmäktige i Kristallen, Nybro med start kl 17.30. Med detta meddelande vill jag uppmana alla som är intresserade av att veta vad som händer i Nybro att delta på detta som åhörare. I början på av kvällen kommer Rädda Barnen att informera om barnfattigdomen och därefter är det ”Allmänhetens frågestund” så att invånarna i Nybro får tillfälle att ställa frågor till respektive berörd part om det är något man förundras över eller tycker ett beslut är oklart.
    Dessutom ges möjlighet att prata med vår representant Jimmy Hernefeldt (SD) efter Kommunfullmäktige.

Men även om man inte har någon koll på politik kan det vara bra att gå på detta för att bilda sig en egen uppfattning om vad varje parti försöker driva fram i kommunen och veta vart varje parti står.
    Förra kommunfullmäktige togs det upp bland annat Jimmy Hernefeldts (SD) motioner om Unga-jobb och Ferieskola sommaren 2013 och utökade resurser till gymnasiet i Nybro.
    Med detta hoppas jag att få se mindre lediga stolar på kommunfullmäktige bland åhörarna och även jag kommer att befinna mig på plats för de som vill veta lite om arbetet i Sverigedemokraterna med utgångspunkt Nybro.

Väl mött!

Sammy Augustsson